Mr. Misinterpretation

Good evening. Straight to the point, first of all, my condolences toward the victims involved in terrorist attack on UK Parliament in London if I’m not mistaken. I am a student and rarely trying to update any news about the world because my mind has been manipulated into thinking that all the things that happens in this world are so horrible. About the endangered species, zookeepers, animal’s abuse, humanity has gone nowhere and made me think that, “what kind world that I’m living it!?” No more happy news these days made me feel disappointed to myself for not contributing anything that can help world in poverty, animal’s life has been taken away freely by human, human being judged by others people. I just I don’t know. I scrolled through #trending site on twitter and found out that words “Muslims” are world widely trending.  I just wanted to know why and found out that hatred everywhere, post, quote, retweet, comment, reply… Wow… People, how much you hate Muslim? And I even wondering, why you guys bother to #banIslam? Seriously, why. I found that all of the haters saying that Islam is peace and now is no more peace. I even found out a quote.

You must be asking why I even bother to scroll the #trending site talking about hating on Islam. My intention is I want to correct what you guys have thinking about the religion. Seriously, you have to know the difference between religion and believer. The religion, Islam, is just perfectly fine because it is depending on two reliable sources which are Al-Quran and Hadith. Believer, who is holding on to religion, we call as Muslim. Muslim is human, human is not perfect and does make mistake. But, it doesn’t mean that I agree the terrorist attack that has happened recently. It is totally horrible and unacceptable in humanity. Islam also does not asking the believers to attack and making war with people. All the things said in Al-Quran and Hadith are truly guidelines heading to peaceful environment. It is just that, us, human, sometimes misinterpreted and study the two sources with devils. Why we call as that? When we want to learn about Al-Quran and Hadith, we should not let ourselves understand it alone. We need reliable and trustworthy teachers to teach us with detailed explanation. You cannot simply make assumption and not all the things can be taken based on logical perspective. You need the proof to what understanding you believe that your logic is the truth.

I cannot believe you keep comparing Christian and Muslim. Why it is always Muslim must be the one, the victim of all the problems in the world? It is because you are living with negativity, you are egomaniac, and you cannot lower your ego because you cannot accept the truth. You hate the truth. You are always interpreting some conditions with bad thought. About the terrorist attack, there is no such things in Islam. Islam does not allow its believer to make war, to get into fighting. In the same time, the believers are human and human does mistake. We are not perfect. Our religion is perfect and we aren’t. When we get sinned, we will repent only to Allah but mistakes can happen again. That is what we call human does not perfect except Nabi Muhammad SAW, our prophet, the person who brings the beautiful message to the world. Get a life, bro, when the hatred fully take over your body, the truth is always false in your eyes even though about small matters. Do not fall into devil’s step. If you want to be the devils, just keep it to yourself, don’t bother to ask other people to join your propaganda.

Screenshot_20170326-170430_1Screenshot_20170326-173643_1Screenshot_20170326-173653_1Screenshot_20170326-183343_1_1

About what Taslima has quoted and I don’t even know who she is, the word she’s saying not the truth. You have to be detailed when it comes to Al-Quran. You cannot understand directly from the word in Al-Quran, you have to learn in detailed about the explanation. That is why Allah gives us brain to think, not just jumping to conclusion. It is too far away…

Tak Sudah lagiii

Assalamualaikum.. Ya Allah…

Makin menjadi-jadi pulak aku tengok perangai Siti Kasim. Aku tak paham apa masalah dia nak putar belit kritik kutuk Islam. Hati dia… hmmm… kasihan aku tengok orang begini. Sebab masanya banyak dihabiskan untuk perkara yang tak berfaedah. Wujudnya orang macam Siti Kasim ni lah sepatutnya dapat menyatupadukan kita umat Islam untuk menghadapi tentangan orang-orang kafir dan fasik. Status agama dia aku tak sure lah. Kalau pada pandangan aku, kalau dia dah kata macam-macam pasal Islam, dia dah tak Islam dah tu. Mana boleh tentang agama Islam, mana boleh mengutuk Allah dan para anbiya.

Kenapa orang tak nak tangkap siti kassim dan konco konconya sebab dia telah menyentuh sensitiviti Islam kot. Sebelum ni Dr zakir naik datang, kau beria kata dia sentuh sensitiviti kaumlah, apalah, tapi siti kasim ni aku tengok lagi bahaya. Dah lah sentuh bab agama Islam pulak tu, agama rasmi negara Malaysia. Ini menyentuh sensitiviti agama. Ini menyentuh sensitiviti agama. Ini menyentuh sensitiviti agama. Kenapa pihak kerajaan tak banteras kan siti kasim ni betul2? Ooohhh kalau agama lain kaum lain kemain kau kata bila Islam nak buat ceramah je kau kata sentuh sensitiviti apa entah kau, tapi bila orang macam siti kasim terang lagi bersuluh cuba membuat pergolakan kau tak nak pulak nak serang. Urghhh..

Ini Islam kot, tak nak pulak kau nak buat undang-undang mengharamkan perbuatan menyentuh sensitiviti agama. Eh, sabar, undang-undang macam ni wujudkan? Jadi, kenapa tak banteras jer Siti Kasim dengan Raja Bomoh yang merepek-repek tu. Dah lah memalukan kaum, lepas tu memalukan agama pulak.

Aku sampai satu tahap aku dah malas nak update apa benda news kat facebook. Baik main WeChat dengan Twitter. Aku WeChat hal aku je, aku tak bukak people nearby pe semua nak tambah kawan.hhahahah… tiba-tiba… ish,…. aku nak midterm test niii…. urghhh… serabut aku tengok siti kasim dengan raja bomoh bagai ni. Dalam hati aku kasihan bila tengok orang tua yang jadi sekutu raja bomoh ni. Tak adalah, diorang tu, diorang just mengikut perintah raja bomoh tu, sprinkle sana sprinkle sini apa benda entah,,, kesian gak tengok orang tua macam, ishhh… tetiba terfikirkan zaman kanak-kanak diorang macam mana entah sampai jadi macam tu… ada orang zaman kanak-kanak nakal tapi besar jadi baik matang…. ada orang zaman kanak-kanak tak semuanya gembira, banyak pahit… mana tahu psikologi kan… tapi aku rasa overall semua masalah hati kalau benda-benda yang mensyirikkan agama ni. Allah je yang berkuasa menentukan arah hati kita nak buat apa…

Wallahua’lam….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marah marah marah !

Assalamualaikum dan selamat pagi. Salam dhuha. Sempat lagi nihhh… weh aku tak puas hati betullah dengan Siti Kassim ni. Ya Allah, sabar jelah. Sudah tiba masanya hukum hudud dijalankan di Malaysia. Serious, forget about sensitivity. Other races must accept our religion. Kita tak boleh nak biarkan agama Islam kita dipermainkan sewenang-wenangnya. Negara Malaysia adalah negara Islam dan ingat, Islam tak paksa pun orang bukan Islam untuk masuk Islam. Islam mengajar untuk hidup dalam kedamaian dan keamanan. Okey, fokus, negara Malaysia adalah negara Islam. Jadi, patut rasanya hukum hudud dijalankan? Cuba kau fikir balik, aku bukan nak racist tapi aku bincang soal agama sini. Takkan aku nak ketepikan orang Islam tapi kaum lain ye tak. Kita Islam bersaudara. Okey, cuba fikir balik, kalau kau Islam, tinggal di negara orang kafir, belum tentu orang kafir akan mengiktiraf pendudukan korang. Tengok negara Eropah mana entah yang dah banned pemakaian niqab tudung kat negara diorang. Orang kafir buat macam tu, menganiaya hak orang Islam boleh.  Dah lah menganiaya hak orang Islam, menganiaya hak kemanusiaan pulak tu. Yelah, orang lain nak hidup aman pun tak boleh disebabkan agama punya pasal. Masalahnya, yang diorang gigih, beria, struggle sangat nak fikir macam mana nak hapuskan Islam ni apahal. Bukannya kau hidup lama pun. Kau mati sok, kau ingat generasi kau nak teruskan delegasi kau. Lepas tu, what, kau harap nak dapat namalah. And then, what, kau dalam tanah jugak, bukannya kau bangkit  tengok semula, apa dah jadi dengan delegasi kau. Kita semua bangkit semula, tapi bukan kat dunia dah, kat akhirat dah. Sedar diri sikit!… Kita pun boleh banned jugak lah weh orang kafir, TAPI, disebabkan kita Islam, berpegang pada Al-Quran dan Sunnah, yang hanya mengajar kita untuk melakukan perkara yang murni SAHAJA, kita sebagai umat Islam yang telah diberi akal oleh-Nya, pasti dapat fikir dengan baik kan. Eh takkan tak reti guna otak kot…. Kita, Islam, menggunakan pendekatan Islam untuk mengubah hidup kepada yang lebih baik. Yang si anak kasim ni pulak bantai ajak ramai-ramai serang Islam. “Adakah kau merasa dunia isinya hanya engkau yang punya!?” Hah, dandan lagu Munafik by Mawi keluar kat playlist aku.

Aku tak puas hati lagi, sebab asal Dr Zakir datang Malaysia je, ada je orang non-Muslim, cakap menyentuh sensitiviti lah apalah.. Dah kenapa? Kau tak boleh terima orang lain menyampaikan ilmu kat kau ke? Kau merasakan kau lebih hebat daripada orang lain ke? Hah, hah, lawak, lawak, tangan, kaki, mata, kau semua anggota badan kau sama je macam orang lain cuma hati je, Allah je yang tahu hati kau hitam pekat lumat ke putih berseri bersinar. Agama lain buat hal, tak ada pun Islam beria nak buat undang2 haramkan itulah inilah, agama lain dibiar je melakukan hak diorang sebab diorang manusia.

Lagi satu hal, kita, umat Islam ni pulak buat apa? Tak ada ke pihak kerajaan nak lagi perkuatkan pendekatan Islam dalam kerajaan diorang. Ke malu nak mengaku Islam? Takkan lah kot. Boleh jatuh murtad kot. Allah marah kau main-mainkan agama Islam sendiri. Jangan kata kau malu nak amalkan sunnah dan Al-Quran dalam pentadbiran kau. Otak kau sempit kalau kau kata sunnah dan Al-Quran itu ketinggalan zaman sebab kau sendiri tak kaji Al-Quran dengan Sunnah, ada hati nak kata ketinggalan zaman. Nasib baik Allah bagi otak dengan akal kat kau sekali, kalau tak, tak jadi manusia kau, tak merasa kau hidup ni macam mana bila tak ada otak, tak ada akal.

Semoga Allah memberi hidayah buat Siti Kassim dan sekutu2nya yang beragama Islam tapi mana entah aku baca (buku, bukan sosial media)… kita tak boleh doakan orang fasik… sebabnya tak berapa ingat…

Semoga Allah selamatkan hidayah kita semua muslimin muslimat sekalian. Amin. Jangan mudah terpedaya dengan omong kosong harta pangkat semua ni. Kita semua mati jugak akhirnya, harta tu buat apa? Bukannya boleh claim kat padang mahsyar pun. Ingat yer, kehidupan akhirat tu lagi banyak dugaan, sebelum lalu titian sirat, masa lalu, lepas lalu pulak, sangat detail Allah meneliti setiap perbuatan kita. Ya Allah, aku pun takut sebab aku bukannya maksum, berdosa jer sepanjang hari tapi tak bermaksud kita boleh membiarkannya. Solat taubat dan Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang.

 

Be Wise, Man!

I don’t really get it. I thought that for those who are chosen to be a leader supposed to show positive vibes and spread love, not hatred. I mean, for those who are really demonstrate their kindness, responsibility and running the position with integrity and honesty, so, GOOD JOB and WELL DONE!!! I don’t agree if the leader will be too ambitious about their goal especially when it comes to Islam religion. (Im talking about Trump). They really hate Islam. And, me, as Muslim, wonder why, why they should bother about Islam, though? They should just focus on their country and make their people have a good life. They really hate Islam as if my religion is going to spread the biggest virus in the world. No. Not at all. Islam is the only religion who taught the believers to spread kindness and positivity. I think, for those who really hate Islam and does not have any logical thinking on why must hate Islam, must be mentally abused by their blackened heart. They must be easily manipulated by the spread of media about negative sides of Islam. Actually, Islam does not have negative sides but it actually depends on the believers who brings the name of Islam. Islam is not at fault. As usual, we are also human, always does silly mistake but we can learn from the mistake.

For those who hate Islam, they must be having conflict with their depression in their life and cannot decide well- cannot distinguish between bad and good things. Are you serious, you guys who hate Islam so much cannot distinguish between positive and negative? I have to recommend to you, you have to calm down yourself and do what makes you happy. Why bother to hate Islam that does not even try to disturb your life? Why do you think Islam is going to disturb your life, anyway, for those who are hating Islam? Islam is the only religion will bring you back to the right path. You just hate it because you trying to deny the truth, the real truth. You hate to think that Islam is too perfect, then, you directly jump to conclusion that Islam is not suitable for your life. Islam does not even force you to be one of the believers but you can read and make research on the facts via Al-Quran and Hadis and Sunnah.

In my opinion, there must be a solid reason why that leader really hate Islam. It must be a conspiracy. Actually, there is nothing to be worried and hate about Islam. Nothing. Islam is doing nothing wrong. It is only you who are misunderstanding the real condition and the facts behind it. I just want some peaceful country and I hope we are all living in His mercy. Amin….

Spread love, not hatred!

Be wise!

Hey, we are all have one dream, to be the only the best of human race who can spread positivity and kindness to all over the world. Don’t ever fall into the trap that offer you wealth and power under any circumstances. Because, it will show your own personality. We deserve better to contribute the best thing in people live which is PEACE.

We are the world, we are the children
We are the ones who make a brighter day
So let’s start giving
There’s a choice we’re making
We’re saving our own lives
It’s true we’ll make a better day
Just you and me

 

PEACE, NO WAR

god-nature-green-landscape-paradise-peaceful-sky-sun-sunny-trees-98c724fc2708b0fbedbe09881341dcf2-large-632579

Hati Dikecam !

Tanya rasa hati, kenapa rasa begini?
Kenapa rasa sedih?
Kenapa bermuram durjana?
Kenapa sentiasa bersangka buruk/terlebih fikir?

Barangkali aku masih tidak dapat melupakan memori lama yang terpendam yang sangat dalam, dalam hati aku yang dan terbenam kekal dalam urat-urat otakku. Melihatkan suasana sekarang yang jauh berbeza daripada suasana ketika dahulu, yang mana~~ jauh lebih menghiburkan dan terasa hidup cukup sempurna. Barangkali kekurangan dalam ahli keluarga ku menjadi salah satu punca aku sentiasa memendam rasa. Ia membuatkan aku sentiasa inginkan perhatian orang luar yang tidak ada kena mengena dengan hidup dan jiwaku.

Aku masih tertanya-tanya?
Apa erti syukur yang sebenar?
Bagaimana rasanya syukur yang sebenar?
Adakah dengan hanya bergembira dengan apa yang kita ada sudah cukup menggambarkan kesyukuran kita? Mungkin ya, tetapi mungkin tidak bagi hati yang sedang bergolak dan dilanda konflik seperti aku.
Mengapa aku masih tidak boleh bergembira walaupun aku dah rasa bersyukur dengan apa yang aku ada? Adakah cukup dengan rasa dalam hati sahaja? Atau, cuma aku yang tidak tahu bagaimana untuk menggambarkan kegembiraan aku walaupun aku rasa, aku telah bersyukur dan boleh menerima semuanya yang ada padaku kini…..

Kadang ku terkeliru, bagaimana syukur yang sebenar? Konflik ini menyebabkan aku terbawa-bawa ke alam realiti, di mana cara pergaulan aku dengan rakanku, hanya berlandaskan emosi. Kalau ada mood, kawan. Kalau tak ada mood, tinggal. Aku bukan sengaja tinggalkan cuma, aku sedang berlawan dengan konflik yang menyakitkan jiwa dan otakku. Cuma Allah yang tahu konflik hati aku ni, cumanya, aku yang tidak mengerti dan buta mana satu petunjuk yang benar.

Salah satu punca besar yang menyebabkan aku tidak boleh bergembira sekarang adalah kerana aku tak boleh melupakan peristiwa lama yang menggembirakan aku. Aku jadi diri sendiri, family cukup, kehidupan sederhana tetapi baik-baik sahaja. Semuanya berubah apabila umurku masuk 16 tahun. Masa tu, arwah abah ada lagi cumanya, kesakitan dia menyebabkan ahli keluarga ku semua sudah tidak bersama. Rahsia kenapa jadi begitu. Aku mula pendam rasa, aku mula terbayang-bayangkan kisah zaman sekolah rendah yang happy dulu, sampailah sekarang aku terbawa-bawa perangai suka kenang zaman dulu tu, aku mula suka duduk seorang diri sampaikan sekarang aku tak tahu bagaimana nak bergaul seeloknya dengan orang luar dan menjadi diriku yang sebenar. Lagi pula, zaman dahulu aman dan pemikiran orang zaman itu masih boleh dikawal walaupun ditahap mampu belajar lagi. Kalau zaman sekarang, walaupun orang sekarang dah maju tetapi pemikiran masih di takuk lama apabila semua benda jadi hal, apabila semua benda mahu dipertikaikan. At least dulu, orang tak gaduh sangat pasal benda-benda kecil. Sekarang, benda kecil pun mahu dipertikaikan.

Itu sebab aku suka keseorangan sambil dengar lagu-lagu zaman dulu. Hmm. Tapi, kawan aku kata semalam, kenapa nak fikir zaman dulu? Kalau fikir zaman dulu, sampai bila bila tak habis. Baik fikir sekarang. Benar apa yang dia katakan tapi, bukan senang untuk aku hadapi konflik ni seorang diri. Ia melibatkan hati dan akal. Hati macam rasa betul tapi, akal pun betul juga. Tapi, akal terasa salah, tapi hati terasa betul tapi tak tahu mana yang betul. Konfius. Hanya pada Allah aku berdoa, cara nak aku atasi konflik jiwa muslim ini.

 

 

 

Sad Song

Hello good afternoon. Today, I’ve got no class. Two class with total 4 hours are already cancelled, announced in the last week by my beloved lecturers of separation technique and material chemistry. This is because, this whole weeks should be celebrated at home with family during Eidul Adha. But, I had to come back early while others are extending their holidays till this Sunday. I had to because I’ve got classes yesterday. 3 classes but I had to absent in the first class because I had emergency with my stomach. Uggghh. Totally waste. .

Hmmm.. What is it about sad song? You know, everybody used to listen to sad song to rise up their sad mode. I always feel I’m shooting a sad music video while listening to the sad songs. The most played sad song are Goodbye My Love and Incurable Disease. These are kind of soundtrack from drama Korean. Goodbye My Love sang by Ailee is totally making me feel in the real music video because the drama, Fated To Love You (Korean version) is full of sad moment and really got me into the character. Hahahha. Okay. The moment is getting real when I used to listen to this song while I’m heading back to my campus in Pahang in the bus. I listen while my eyes look at the cars that pass the bus in top speed.

 

Whatever. Im going to rest my eyes.

Imperfect Is Cool

Assalamualaikum and almost good night. I took a pill in Ibiza. I thought Ibiza was in Israel. so, I preferred to hate this music at the first place. And, the singer is Mike Posner, I never learn to like his song because it is totally not approachable to my heart since 2010, I guess. Then, I google image about Ibiza.. The first thought was, “Oh, okay, beautiful places, maybe I would like to put in bucket list.” And, then, I saw the “Spain” word. Wow, Ibiza’s country state is Spain!?? Cool!! I like Spain and, someday I would to spend sometime at Spain, In Syaa Allah… I even take Spanish class for the next semester and I can’t wait for it.

Firstly, straight to the point, I would like to tell that, I am a human and always do the same, terrible mistakes. I really like to advice people but, in the same time, I did some mistakes. Actually, I am trying and struggling to approach the kindness and positive vibes here, I want to learn from the failure and attempt to try hard in the next day. I am imperfect girl who can do both thing, good deed and evil. To be honest, we suppose to restrain ourselves from trying to do something bad. The term of “Istiqamah” which means doing the good things continuously even in a little quantity has much effect to our personality. If we tend to “istiqamah” in every way, our life would end up with happiness and all things fall on its place. But, it is very hard and need to struggle to become a better human because the devil keeps haunting our mind, asking some part of us to do bad things. They keep putting the hesitation in our heart, triggering the emotional of feeling right when doing something wrong; feeling wrong when doing something right.

Here I am, this is me. I should feel enough with everything I have had. I should not compare my life with others. Even though, they have got better life than me, but, I am here, still in the same places, had to learn about gratitude and doing reformation in my life so that, I can go to the next level in my life. Everybody has their own track to happiness. So, I couldn’t blame them for having the best thing in their life. It is their life. So, I just have to focus on my mission and vision so that I could have better life than other people.

  tumblr_m2if6ddxhi1rn435g