Hati Dikecam !

Tanya rasa hati, kenapa rasa begini?
Kenapa rasa sedih?
Kenapa bermuram durjana?
Kenapa sentiasa bersangka buruk/terlebih fikir?

Barangkali aku masih tidak dapat melupakan memori lama yang terpendam yang sangat dalam, dalam hati aku yang dan terbenam kekal dalam urat-urat otakku. Melihatkan suasana sekarang yang jauh berbeza daripada suasana ketika dahulu, yang mana~~ jauh lebih menghiburkan dan terasa hidup cukup sempurna. Barangkali kekurangan dalam ahli keluarga ku menjadi salah satu punca aku sentiasa memendam rasa. Ia membuatkan aku sentiasa inginkan perhatian orang luar yang tidak ada kena mengena dengan hidup dan jiwaku.

Aku masih tertanya-tanya?
Apa erti syukur yang sebenar?
Bagaimana rasanya syukur yang sebenar?
Adakah dengan hanya bergembira dengan apa yang kita ada sudah cukup menggambarkan kesyukuran kita? Mungkin ya, tetapi mungkin tidak bagi hati yang sedang bergolak dan dilanda konflik seperti aku.
Mengapa aku masih tidak boleh bergembira walaupun aku dah rasa bersyukur dengan apa yang aku ada? Adakah cukup dengan rasa dalam hati sahaja? Atau, cuma aku yang tidak tahu bagaimana untuk menggambarkan kegembiraan aku walaupun aku rasa, aku telah bersyukur dan boleh menerima semuanya yang ada padaku kini…..

Kadang ku terkeliru, bagaimana syukur yang sebenar? Konflik ini menyebabkan aku terbawa-bawa ke alam realiti, di mana cara pergaulan aku dengan rakanku, hanya berlandaskan emosi. Kalau ada mood, kawan. Kalau tak ada mood, tinggal. Aku bukan sengaja tinggalkan cuma, aku sedang berlawan dengan konflik yang menyakitkan jiwa dan otakku. Cuma Allah yang tahu konflik hati aku ni, cumanya, aku yang tidak mengerti dan buta mana satu petunjuk yang benar.

Salah satu punca besar yang menyebabkan aku tidak boleh bergembira sekarang adalah kerana aku tak boleh melupakan peristiwa lama yang menggembirakan aku. Aku jadi diri sendiri, family cukup, kehidupan sederhana tetapi baik-baik sahaja. Semuanya berubah apabila umurku masuk 16 tahun. Masa tu, arwah abah ada lagi cumanya, kesakitan dia menyebabkan ahli keluarga ku semua sudah tidak bersama. Rahsia kenapa jadi begitu. Aku mula pendam rasa, aku mula terbayang-bayangkan kisah zaman sekolah rendah yang happy dulu, sampailah sekarang aku terbawa-bawa perangai suka kenang zaman dulu tu, aku mula suka duduk seorang diri sampaikan sekarang aku tak tahu bagaimana nak bergaul seeloknya dengan orang luar dan menjadi diriku yang sebenar. Lagi pula, zaman dahulu aman dan pemikiran orang zaman itu masih boleh dikawal walaupun ditahap mampu belajar lagi. Kalau zaman sekarang, walaupun orang sekarang dah maju tetapi pemikiran masih di takuk lama apabila semua benda jadi hal, apabila semua benda mahu dipertikaikan. At least dulu, orang tak gaduh sangat pasal benda-benda kecil. Sekarang, benda kecil pun mahu dipertikaikan.

Itu sebab aku suka keseorangan sambil dengar lagu-lagu zaman dulu. Hmm. Tapi, kawan aku kata semalam, kenapa nak fikir zaman dulu? Kalau fikir zaman dulu, sampai bila bila tak habis. Baik fikir sekarang. Benar apa yang dia katakan tapi, bukan senang untuk aku hadapi konflik ni seorang diri. Ia melibatkan hati dan akal. Hati macam rasa betul tapi, akal pun betul juga. Tapi, akal terasa salah, tapi hati terasa betul tapi tak tahu mana yang betul. Konfius. Hanya pada Allah aku berdoa, cara nak aku atasi konflik jiwa muslim ini.

 

 

 

Sad Song

Hello good afternoon. Today, I’ve got no class. Two class with total 4 hours are already cancelled, announced in the last week by my beloved lecturers of separation technique and material chemistry. This is because, this whole weeks should be celebrated at home with family during Eidul Adha. But, I had to come back early while others are extending their holidays till this Sunday. I had to because I’ve got classes yesterday. 3 classes but I had to absent in the first class because I had emergency with my stomach. Uggghh. Totally waste. .

Hmmm.. What is it about sad song? You know, everybody used to listen to sad song to rise up their sad mode. I always feel I’m shooting a sad music video while listening to the sad songs. The most played sad song are Goodbye My Love and Incurable Disease. These are kind of soundtrack from drama Korean. Goodbye My Love sang by Ailee is totally making me feel in the real music video because the drama, Fated To Love You (Korean version) is full of sad moment and really got me into the character. Hahahha. Okay. The moment is getting real when I used to listen to this song while I’m heading back to my campus in Pahang in the bus. I listen while my eyes look at the cars that pass the bus in top speed.

 

Whatever. Im going to rest my eyes.